Wednesday, August 18, 2010

Rumah Nurul Iman

rumah anak-anak yatim
rumah orang-orang tua (eh ke rumah orang tua-tua?)
aku dah lama sangat nak pergi kat dua tempat ni
nak tgk suasana kat situ
nak tolong org2 kat situ
tp tak kesampaian lagi.

early 2007
semangat berkobar2 nak pergi
tp tak dpt jugak sampai la aku terlupa
then ada syntech raya gathering
rumah nurul iman ni dijemput

17/7/2010
aku dengar ada event nak bukak puasa kat rumah anak yatim
aku terus ckp nak ikut
aku tak kisah siapa peserta dia
kalau aku tak kenal pun aku nak ikut jugak

akhirnye aku menjejakkan kaki kat Rumah Nurul Iman ni
under event buka puasa by imran

tak nak la ckp byk
in short
aku betul2 tersentuh and kesian

kat budak2 yg tinggal kat situ
ada yg anak yatim
ada yg parents tak pedulikan diorg

budak ni nama dia Firdayat
masa aku sampai kat rumah ni, budak2 lain semua ramai-ramai kat luar
aku yg tak berapa nak reti segan terus masuk hostel nak tgk tmpt tidur diorang
aku masuk-masuk aku ternampak la budak ni tgh duduk sorg2 dlm tu
aku tanya la kenapa duduk sorg2
dia ckp takde apa apa
segan nak keluar
start dr situ attention aku mcm terdivert kat budak ni
bila dgr dia cerita sikit-sikit psl family dia
aku rasa sebak
bila aku sibuk-sibuk nak balik,
dia dtg tarik aku
"abg, abg dah nak balik dah ke"
sedih pulak bila dgr mcm tu
tp abang macho so abang cool je
LOL
"belajar rajin-rajin, nak upsr kan? nnti insyaallah abg dtg lagi okay"
tu jela apa yg aku mampu ckp setakat ni

dia dgn ada few lagi budak-budak kat situ nak amik upsr tahun ni
aku betul-betul terasa nak tolong ajar diorg apa yg patut
or maybe boleh jd social worker time weekend
and aku tak kisah nak berulang alik dr utp ke rumah ni
tp tulah aku taktau carenye

insyaallah la kalau murah rezeki aku nnti
semoge sampai la sedekah aku kat rumah ni
i'll be back
insyaallah aku tak tipu

haih
how i missed those kids
and one thing that i have learned
sesusah susah mana pun kita
ada jugak org lain yg lagi susah
so aku shud stop mengeluh dgn life aku
stop la
now!


9 comments:

ctkay said...

emosi!pgi je la cpt cari dayat tu

azik said...

ahhaha. hotak kau emosi. aku concern kut. haih haih

ctkay said...

haha.bukan emosi eh?okay2.luahan hati.haha

madmal said...

huhu.. ayyoo.. azik da ada adik angkat pulak dah.......

fye said...

Alhamdulilah.
Semoga kebaikan ini berterusan,till the end of our lives.

May Allah bless you! :)

azik said...

takde manenye mal. haha

Lissa Nadzrin said...

nice blog ;)

olive said...

awak....sy pon br balik dr c2...n dayat adik agkt sy....plz cntct sy asap k...ni email sy..nur4zani_123@yahoo.com

olive said...

or..add sy kt fb...
use dat email...